Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (Foreign Exchange) ni Adalah sistem Jual beli mata Wang Yang Asing mana kita sendiri Tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan Ekonomi sesebuah Negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya AKU memang dah agak Meals akan ada yang bertanya mengenai hukum Dalam FOREX ni dan AKU dah Kaji benda ni dahulu sebelum AKU menceburi dan mempelajari ilmu tentang Analisis Dalam Dunia forex ni. Ini Adalah susulan daripada Entri AKU yang bertajuk test forex kali Pertama menggunakan akaun demo tempoh Hari. Antara kajian yang aku lakukan Adalah Meng google hukum mengenai forex Dalam islam dan AKU dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun Lalu. Hukum Forex. Haram atau Halal Kota Bharu: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem Perniagaan pertukaran wang Asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana Perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran Wang Asing (forex) seperti ITU Tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, Kita dapati Perniagaan yang membabitkan pertukaran Wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh ITU, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem Perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di Sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak ISU Yang meragukan mengenai Perniagaan pertukaran Wang Asing, Oleh UMAT ITU Islam Tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan ITU membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu. 8220 Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Wang Asing, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan. kerana ia Tidak menimbulkan spekulasi mata Wang atau Untung Rugi yang Tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain Yang turut dicapai Dalam mesyuarat ITU ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat Simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banca Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan ITU dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan Oleh pihak syariah penale Bank Negara pada muzakarah ITU. 8220Pada mulanya, Kita meragui tentang kaedah pelaksaaan scremare itu kita tetapi berpuas hati selepas sistem Perniagaan scremato ITU ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada yang Masih kurang Jelas, AKU Harap sangat Korang dapat tengok sendiri dahulu dan Dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX Dalam islam. Beliau Adalah orang yang Mahir dengan sistem forex yang dijalankan Oleh banca-banca di seluruh Malesia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi Ulasan daripada Pakar Ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ITU langsung Tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan Oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel Di ATAS, punto Yang Yang Pertama menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu ITU LANGSUNG Tidak boleh dipakai kerana Dalam Perniagaan ITU sendiri mana ada yang Untung setiap masa dan semestinya Untung Rugi ITU Pasti Ada. Punto yang kedua pula Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Asing Wang, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan. Sedar atau Tidak, Perniagaan wang pertukaran Asing ITU sebenarnya Adalah sama dengan Adalah Forex (Foreign Exchange) Yang dilakukan Oleh commerciante. Cuma perbezaannya ialah cara mata Wang ITU ditukarkan. Ia seolah-Olah membenarkan APA yang Baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa Suka dengan Informasi yang dikongsikan mezzi Dalam Massa kat Malesia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun Dalam soal hukum. Punto yang ketiga, yang tak boleh bla, eun digalakkan untuk melabur Dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) Yang seolah-Olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem ITU daripada pihak banca BSN. Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku Lebih Gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada Ustaz atau Ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang Pertama beliau haruslah sangat Arif Dalam hukum Hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba Tahu tentang sesuatu perkara ITU sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya AKU memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan Fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan Oleh Ustaz Zahiruddin il video Dalam tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX ITU ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, dinamakan trading spot dan bukannya di trading in avanti kebiasaannya commerciante FOREX ini Hanya mengamalkan commercio mata Wang Secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum melakukan commercio dan ini. Apa posto ITU commercio di Dan in avanti negoziazione ni Jadi APA hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan Dalam il video Selama 7 minit Lebih di ATAS. Ayat palizzata AKU Suka, Jangan Bagi fatwa yang generale, yang Umum. Contoh macam hukum Makan Ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama Sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Buka akaun commercio percuma dan dapatkan fx. by SurFXGzali 187 Lun 5 ottobre 2009 11:34 HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan Oleh broker forex sebenarnya wujud Dalam Islam. L'Islam Tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada Unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan Oleh orang Bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara Yang diberikan Oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan Juga kontrak sementara Antara commerciante del forex broker di dan selagi commerciante tersebut Masih mempunyai ekuiti Dalam akaun mereka. Trader Hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan mediatore mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex Tidak mengenakan atau memberikan apa-APA faedah ATAS jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan Kita. Broker forex Adalah orang tengah Antara banca-banca Antarabangsa (institusi) dan pedagang Kecil (rivenditore).Mereka membeli (qoute) Dari institusi dan menjual Balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik Adalah munasabah Antara 3-10 mata sahaja. Di Sini lah mereka membuat keuntungan. Prose ini Adalah dibenarkan Oleh Islam. Ianya Bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan Jual beli Adalah Juga sama riba). Pandangan professor Kewangan Islam Saudarai, Kalau Kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas Kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leva Adalah Harus (ammissibile). Seperti kata professor Humayon Dar, direttore generale di Dar Al Istithmar a Londra (Esamina gli aspetti della Shariah dei fondi hedge islamici emergenti). . Shariah non ha problemi con leva fino a quando viene raggiunto attraverso il debito islamica. Leverage non è una preoccupazione Shariah, piuttosto si tratta di una questione economica. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leva Dalam akaun islamik FXOpen leva yang dikenakan Tidak dikenakan sebarang interesse (senza interessi). Juga kalau kita durante la notte gioco di parole Tidak interesse ada apa-APA (berbanding convenzionale interesse dikenakan kalau durante la notte). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak YG Mahir dan terlibat Secara langsung Dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan scapolo yg Baru balik dari Universiti di Jordan dan Kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar Jadi pensyarah di uiam. Kemudian Buat hukum Tanpa perbincangan. hadith Dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadith Yang terputus sanad (Dhaif) YG dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan langsung Satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa ISU Telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim Tidak pernah merekodkan Dalam koleksi mereka walaupun di Più antaranya Ab Dawd e al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya Adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan Oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi di Più menyatakan antara Ysuf e Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung Tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat Utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat Yang boleh dipercayai (affidabile al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i Telah merakamkan cuma Satu Hadith yang diriwayatkan Oleh beliau, di Più menyatakan beliau Adalah 8220obscure8221. I future su merci:: Rujukan un'analisi legale islamico Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan Juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya Oleh dua orang atau Lebih tetapi Tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya:... Tidak diterima mengikut pendapat yang Sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya ITU mempunyai nama khusus hadisnya ITU Tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis Dhaif Rujukan:. darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- ---- (Nota:. Saya Tidak pernah memandang rendah pada hadith Dhaif Cuma menyatakan bahawa hadith Dhaif Tidak boleh dijadikan hukum Dalam soal halal haram dan Gli effetti dell'utilizzo deboli hadith:... islamwebver2archive ngEampid139248 wallahu Alam Bukankah leveraj dan margine di negoziazione saling berkait. Ibarat Kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, trading a margine Saham gunapakai pinjaman ada riba Sahaja HARAM. Kalau tiada riba, Jadi HALAL. Secara amnya commercio di margine (leverage) HALAL Tanpa ada riba. Sebenarnya Dalam akaun Islamik forex, margine tradingnya LANGSUNG Tidak kena guna riba. Malah broker forex Telah Dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (bella prestito) berbanding bancario Yang berjenama perbankan Islam Tidak kira di Malesia atau Luar Negara. Kalau ada gioco di parole, ianya agak Terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya Akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan pula Risiko, pasaran Andai Tidak menyebelahi kita, kita Masih fermata ada perdita sebagai penyelamat. Andai kita Tidak menggunakan arrestare la perdita di gioco di parole, broker forex mengamalkan Fakta 3: Nessun addebito Balances Il rischio è limitato solo ai fondi in deposito. Perché non ci sono richieste di margine nel forex trading, per la vostra protezione il broker si chiuderà automaticamente tutte le posizioni aperte se il valore del conto scende sotto il livello del margine richiesto. Pensate a questo come un, arresto automatico finale. In realtà, non avrai mai perdere più denaro di quello che hai nel tuo account Janganlah Susah-susahkan hati Pasal forex ini halal ke haram. ianya Harus. YG Uzar komenkan Adalah Pasal leva. leva dlm forex menepati hukum syarak. XDE riba. kena yakinkan Diri YG ianya menepati hukum syarak. Tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. YG penting Pakai account gratuito islamico conto swap. kan BYK mediatore YG conto islamico tawarkan. era-era ITU Adalah syaitan bisikan. sedangkan hukum Dagang forex dan penggunaan leveraj Adalah Harus halal. yakinkan Diri Baru hati Jadi tenang. Kerja Jadi Senang. Apa-APA gioco di parole saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma Tolong menerangkan APA yang saya fahami Selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA Kebangsaan. Jikalau MAJLIS FATWA Kebangsaan mengeluarkan FATWA di Malesia ini menerangkan yang Forex trading ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA Oleh dikeluarkan MFK mengenai FOREX. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Nell'Islam per verificare le cose che sono HALAL o HARAM non è dal significato diretto della terminologia, ma da come it8217s fatto. jawapan dari di Più merujuk kepada perkara yang sama da SurFXGzali 187 Lun 5 Ott 2009 11:43 Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leva. Oleh kerana soalan tersebut Telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan Telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita Lebih Telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak Dan kesatuan Adalah penting Dalam Islam dan Bukan perpecahan Serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan Saudara ITU. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah Perniagaan yang memeningkan Kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di Dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku Dalam perdagangan FOREX Adalah come guadagnare di più con meno berikut sebagaimana: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang Asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 lotto GBPUSD, piattaforma pihak sepatutnya akan memotong USD100 dari kita akaun sebagai modale pusingan. Tetapi sekiranya leva, piattaforma Hanya akan memotong USD50 untuk modale pusingan 1 lotto tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang piattaforma pihak diberikan Oleh untuk meringankan modale pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Inilah yang dikatakan leva dan keistimewaan ini Hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang Dari 50.000 dollari. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi 50.000 dollari ke ATAS, keistimewaan ini Tidak diberikan kepada pedagang (commerciante). Yang palizzata penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan Serta kerugian maksimum yang akan ditanggung Oleh pedagang Tidak akan melebihi dari jumlah pusingan modale yang terdapat di Dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya eun membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda Tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modale tersebut iaitu USD1,000 Walau apapun leva yang anda perolehi dari pihak piattaforma dan kerugian anda sama sekali Tidak akan berganda dari complessive degli ospiti modale yang anda laburkan. Dengan ini leva Tidak menjadi halangan mengikut hukum Syara Dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan Oleh pihak piattaforma dengan di prezzo yan Lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modale yang Kecil (mini akaun) iaitu akaun Yang Yang modalnya kurang Dari 50.000 dollari. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan Segala kekeliruan dan pemahaman yang SILAP tentang leva yang Timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leva ITU sendiri. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Investasi FOREX trading merupakan investasi yang sangat menjanjikan dimana kita Bisa memperoleh profitto yang cukup lumayan Dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran Broker online forex yaitu Marketiva yang memberikan Jasa forex segnale di internet, Semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang profitto di bisnis ini bahkan Tanpa Harus melewati upaya Belajar yang terlalu Lama dan Tanpa Harus memahami analisa teknikalmaupun fondamentale yang memusingkan Kepala. Penghasilan para trader-commerciante del forex profesional sangat dan Jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku Bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi banyak kemudian yang mempertanyakan kehalalan dari Hasil yang diperoleh bisnis forex trading ini dikarenakan sifatnya yang Abstrak dan tidak Kasat mata. UMAT Sebagian Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para Pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang ada Tidak padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, HADITS Dalam Sebuah riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (Ahli fiqih Islam), HADITS tersebut ditafsirkan Secara saklek. Pokoknya, setiap praktik Jual beli yang ada Tidak barangnya pada waktu AKAD, haram. Penafsiran Secara demikian itu, tak Pelak Lagi, membuat fiqih Islam Sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang Terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, cara menentang penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa Tidak Benar Jual-beli barang yang ada Tidak dilarang. Baik Dalam Al Qur8217an, Sunnah maupun fatwa para Sahabat, larangan ITU ada Tidak. Dalam Sunnah Nabi, Hanya terdapat larangan menjual barang yang Belum Ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang ada Sudah pada waktu AKAD. legis 8220Causa Atau larangan ilat tersebut Bukan ada atau Tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar Adalah ketidakpastian tentang apakah barang Yang diperjual-belikan ITU dapat diserahkan atau Tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual Barang Milik orang lain, padahal Tidak diberi kewenangan Oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya Tidak ada, Namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga Bisa diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya Sudah ada TAPI 8211 Karena Satu dan lain Hal 8212 Tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli ITU Tidak sah. Perdagangan berjangka, Jelas, Bukan garar. Sebab, Dalam kontrak berjangkanya, Jenis komoditi Yang dijual-belikan Sudah ditentukan. Begitu Juga Con una quantità, Mutu, Tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di ATAS rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 Satu hal yang sebetulnya Bisa Juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex Adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke Dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, lo stato hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke Dalam Wilayah fi ma la Nasha FIH, yakni masalah hukum yang Tidak mempunyai referensi Nash hukum yang Pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke Dalam paradigma al-nushush QAD intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum Dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah Sudah selesai Tidak Lagi ada tambahan. Dengan demikian, Kasus-Kasus hukum yang Baru Muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam Kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan Oleh Ibn al-Qoyyim Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah Karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, Tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, Yang menyatakan bahwa un-Haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum ITU dijumpai Dalam kenyataan empirik Bukan Dalam Alam pemikiran atau Alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang Keadilan yang Dalam Al Quran istilah digunakan al-Mizan, a-qisth, al-wasth, Dan al-ADL. Dalam penerapannya, Secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke Dalam bidang fiqh kajian al-siyasah maliyyah, yakni Politik hukum kebendaan. Dengan KATA lain, PBK termasuk kajian hukum Islam Dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan Dalam masalah kepemilikan ATAS Harta Benda, melalui perdagangan berjangka komoditi epoca Dalam globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin Dalam Rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat Dalam perdagangan berjangka komoditi Dalam ruang dan waktu Serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan Semangat dan Bunyi UU n ° 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di ATAS, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam Dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, Maka PBK Dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf Adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di Dalam transaksi demikian, ra8217s penyerahan al-mal Dalam bentuk uang sebagai nilai Tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud Dalam transaksi ITU. Ulama Syafi8217iyah Dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas Jual beli yang diberi sifat terjamin Yang ditangguhkan (berjangka) dengan di prezzo Jual yang ditetapkan di Dalam borsa akad8221. Keabsahan transaksi Jual beli berjangka, ditentukan Oleh terpenuhinya Rukun dan condizioni Costi sebagai berikut. Rukun sebagai Utama Unsur-Unsur yang ada Harus Dalam Suatu peristiwa transaksi Unsur-Unsur Utama di Dalam bay8217 al-salam Adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah musulmano atau ilaih musulmano. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan di prezzo Tukar (ra8217s al-Mal al-salam dan FIH al-musulmano). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan Kabul. Yang Perlu diperhatikan Dari tersebut Unsur-Unsur, Adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam Bahasa dan kalimat yang Jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di Dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan Alasan bahwa 8216aqd al-salam Adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara Berbeda dari akad Jual dan Beli (acquistare). Persyaratan menyangkut objek transaksi, Adalah: bahwa objek transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (un yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, Ukuran (Kadar), jangka penyerahan, di prezzo Tukar, Tempat penyerahan. Persyaratan yang Harus dipenuhi Oleh di prezzo Tukar (al-tsaman), Adalah, Pertama, kejelasan Jenis Tukar ALT, yaitu dirham, dinar, rupia atau dolar DSB atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, DSB. Kedua, kejelasan Jenis alat Tukar apakah rupia, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati Dalam bentuk chilogrammo, stagno, l'ora legale. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas Istimewa, baik Sedang atau Buruk. Condizioni Costi-condizioni Costi di ATAS ditetapkan dengan Maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau Alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada Saat transaksi. Hal Sebab ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di Antara pelaku transaksi, yang akan merusak Nilai transaksi. Kejelasan Tukar jumlah di prezzo. Penjelasan singkat di ATAS nampaknya Telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun Dalam pelaksanaannya Masih ada pihak-pihak yang MERASA dirugikan dengan peraturan perundang-Undangan yang ada, Maka dapatlah digunakan Kaidah hukum atau principio giuridico yang berbunyi: Ma La yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang dapat Tidak dilaksanakan semuanya, Maka Tidak Perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan Semangat dan jiwa Norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Dott. Masjfuk Zuhdi yang berjudul Masail FIQHIYAH kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan Dalam hukum islam. Perdagangan Valuta Asing Timbul Karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi Antar negara yang bersifat Internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat Bayar yaitu Uang Yang Masing-Masing Negara mempunyai ketentuan sendiri dan Berbeda Satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara Negara-Negara tersebut sehingga Timbul PERBANDINGAN Nilai MATA Uang Antar Negara. Perbandingan Nilai mata uang antar negara terkumpul Dalam Suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat Dalam Suatu kesepakatan bersama yang Saling menguntungkan. Nilai mata uang Suatu Negara Negara dengan lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap Saat sesuai volume di permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan Dan penawaran Inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang Secara nyata hanyalah Tukar-menukar mata uang yang Berbeda Nilai. Hukum ISLAM Dalam TRANSAKSI Valas 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar Tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan Lisan, tulisan dan Utusan. Pembeli Dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa Dan berpikiran Sehat) 2. Memenuhi condizioni Costi menjadi objek transaksi Jual-beli yaitu: Suci barangnya (najis Bukan) dapat dimanfaatkan dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) Oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang Sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa Jual beli Saham ITU diperbolehkan Dalam Agama. 8220Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Mas8217ud) Jual Beli barang yang Tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan condizioni Costi Harus diterangkan sifat-sifatnya atau Ciri-cirinya. Kemudian Jika Barang sesuai dengan keterangan penjual, Maka sahlah Jual belinya. Tetapi Jika Tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan Jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: 8220Barang Siapa yang membeli sesuatu yang ia Tidak melihatnya, Maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya8221. Jual beli Hasil tanam yang Masih terpendam, seperti ketela, kentang, Bawang dan sebagainya Juga diperbolehkan, Asal diberi contohnya, Karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua Hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan Kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian Juga Jual Beli barang-barang yang Telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, GPL, dan sebagainya, asalkam etichetta diberi yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. Hal. 135. Mengenai teks Kaidah hukum Islam tersebut di ATAS, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad 1936 Hal. 55. (Dihimpun dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP impian ATAU CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA Allah l'Altissimo dengan MENURUTI CARA Rasulullah SAW AKAN dapat MENEGUHKANMEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG Jitu DALAM USAHA MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA diri KE ARAH MENJADI seorang INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa Internet menggunakan untuk urusan sesuatu perkara, tetapi mereka Tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan internet. maka mereka ITU Adalah manusia yang Teramat Rugi di epoca ini8221 digitale Profesor Madya Miswan Bin SuripPenjelasan kepada Fatwa HARAM forex di Malesia Salam, Di Hujung tahun 2014 yang Penuh mencabar ini, penulis ingin merekodkan kenyataan dan penjelasan yang Telus daripada Profesional Trader Atuk Pemalu FX Bagi menjawab muzakarah Jakim yang mengharamkan forex online untuk diurusniagakan Awam orang Oleh, Mudah-mudahan perkongsian ini membawa manfaat yang banyak Buat commerciante kita yang gundah gulana atau era-era fatwa mengenai yang dikeluarkan Jakim. MUNGKIN ARTIKEL INI Sangat BERGUNA BAGI ANDA Semua YANG Masih KELIRU dengan Hukum FOREX. Kalau NK HARAPKAN PIHAK Jakim, SURUHANJAYA FATWA Kebangsaan ATAU MANA2 Jabatan DALAM KERAJAAN, SEBENARNYA DIRI KITA DIANAK TIRIKAN Oleh KERAJAAN sendiri. SEBAB TU SAYA MENGAJAK ANDA BASE PADA seorang PROFESSIONISTA TRADER Kerana operatore professionale AKAN BERURUSNIAGA DI DALAM FOREX dengan CARA YANG Betul. Di ruangan terhad ini pihak kami ingin menjawab beberapa kekeliruan tentang hukum berkaitan dengan perdagangan matawang Asing atau Forex (scambio di forex). Kekeliruan Dalam memberi fatwa tentang haramnya perdagangan matawang Asing Timbul disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut Hanya melalui mendengar cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar membaca artikel yang ditulis tentangnya di internet atau di stione mana Tanpa terlibat Secara langsung untuk memahami prose perdagangan matawang Asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu tegas mengatakan dan cuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata untuk menegakkan hujahnya Tanpa menilai Secara kajian yang mendalam atau memahaminya terlebih dahulu dengan Secara tepat. Pertama, beberapa pihak ada menyatakan bahawa perdagangan matawang Asing pada hukum asalnya Adalah Harus dan kemudiannya haram berlangsung Selama 24 marmellata sehari Secara berterusan. Untuk makluman Sidang pembaca, perdagangan matawang Asing Hanya boleh dilakukan 24 marmellata sehari dan Selama 5 hari seminggu bermula Isnin hingga Jumaat sahaja Secara on-line. Pada hari Sabtu dan Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya pasaran Da Ma Cai, Sport Toto, Magnum 4D dan yang sewaktu dengannya dibuka Secara 8220off-line8221 (Ini hukumnya Adalah haram Tanpa adanya syak wasangka Lagi). Mereka Juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba an-Nasiah8221 daripada pertukaran Wang kerana Tidak dilakukan Secara 8220yadan bi yadin8221 atau Dalam Inggerisnya 8220on posto basis8221 atau dalam Bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dalam Bahasa yang Lebih Mudah Adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di Dalam perdagangan matawang Asing Tidak akan dibenarkan membuat pembelian atau penjualan sekiranya mudharib (commerciante) Tidak mempunyai duit yang mencukupi di Dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (commerciante) Perlu menjual atau membeli atau dengan istilah rimasto menukar matawang bergantung pada nilai yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220on posto basis8221 qabadh Secara hukmi. Di Dalam perdagangan matawang Asing Tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan Nilai matawang. Apa yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu nilai matawang yang dikategori Oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi Naqdi Kas sil8217ati 8220. Nilai matawang yang diniagakan Adalah dari Jenis yang berbeza dan bukannya dari Satu Jenis kerana di Dalam perdagangan matawang Asing tindakkan berlaku Jual beli pada matawang dari yang sama Jenis. Contohnya dibeli dijual (buylongmine) atau (sellshortyours) matawang US Dolar bersamaan dengan Yen giapponese (USDJPY). Sterlina britannica bersamaan dengan US Dolar (GBPUSD). Mereka Juga menegaskan bahawa perdagangan matawang Asing Adalah haram kerana transaksi diuruskan Oleh Sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di Dalam Islam diharamkan untuk orang Islam berdagang dan berurus Niaga dengan orang Bukan Islam Secara Mutlak. Bagaimana pula hukumnya banca Sebuah konvensional banca yang menggaji Pegawai syarie8217nya untuk menjaga atau memantau kaunter Islam tersebut sedangkan selebihnya terlibat Dalam riba dan haram Dan Pegawai syari8217e tersebut terpaksa Redha dengan selebihnya kerana Alasan Bukan Dalam bidang kuasa beliau Memang Benar bahawa Pannello Penasihat Syariah Sedunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per istituzioni islamiche (AAOIFI) yang Antara Pannello Penasihat Syariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wanbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan ramai Lagi menyatakan bahawa transaksi Antara matawang Secara Tangguh dan 8220 forward8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi Perniagaan matawang Secara Tangguh dan 8220forward8221 Tidak berlaku Dalam realiti perdagangan matawang Asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan Secara langsung dan semasa ataupun 8220instant8221 Dalam pasaran Tanpa adanya penangguhan waktu dan 8220forward8221 Walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang Asing Adalah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana yang didefinisikan Adalah 8220sebagai Satu perjanjian atau kontrak di Antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu bene kewangan yang khusus, materiale patrimoniale atau Kadar faedah. Prose ini Hanya berlaku Antara institusi kewangan dengan institusi kewangan di Più Sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP Dalam perdagangan matawang Asing tersebut merupakan caj penyetoran Dagangan (spese di stoccaggio) untuk penjualan atau pembelian matawang yang melebihi 24 marmellata dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang Secara Tangguh. Mereka mendakwa bahawa perdagangan matawang Asing Adalah haram kerana konsep 8220options8221 yang didefinasikan sebagai 8216Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi Tidak menjadi kewajipan) untuk membeli atau menjual sesuatu elemento yang dipersetujui (sama Ada Dalam bentuk Saham, komoditi, matawang, indeks dan Hutang) Pada di prezzo yang ditentukan. Tiada kewajipan Bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi membeli elemento yang ditempah, tetapi penjual voce hak ITU, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini dengan penjualan benda yang Belum dimiliki berteraskan hadis Nabi s. a.w yang berbunyi. 8220Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandungi penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang Belum dimiliki Adalah Topik dan perbahasan yang Jauh berbeza. Nampak gayanya beliau terkeliru Antara dua benda yang berkaitan Tidak ini. Kami memang akui bahawa 8216options8217 Adalah salah Satu Urus Niaga yang terlibat dengan gharar Dan Riba Serta hukumnya haram akan tetapi ianya Tidak dibenarkan dan tidak berlaku Dalam perdagangan matawang Asing atau forex (cambi) tetapi ianya Hanya berlaku Dalam ekuiti dan komoditi. Mereka Juga mendakwa berlakunya 8220futures8221 Dalam perdagangan matawang Asing dan ianya Adalah haram bila terlibat dengan matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futures8221 ITU didefinasikan sebagai. 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan Satu Aset Dalam Satu kuantiti yang khusus pada tarikh akan Datang Yang khusus 8220 (Enciclopedia Britannica, 1988. 565). Para cendiakawan Dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan dengan condizioni Costi kontrak komersial yang dibuat ITU Hanya Janji dari Satu Belah pihak atau 8220unilateral promessa da un side8221. Oleh itu, apa Yang berlaku Dalam perdagangan matawang Asing Adalah bertetapan dengan condizioni Costi yang Oleh diberikan Ulama8217 Islam dengan futuro yang dibenarkan Dalam perdagangan matawang Asing Adalah dikenali sebagai 8220pending order8221 dan prose perlaksanaan yang diberi kuasa sepenuhnya kepada mudharib (commerciante) Tanpa gangguan atau campurtangan Dari mana - mana pihak untuk membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220pending order8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di Dalam pelaburan perdagangan matawang Asing terdapatnya capitale garantito (Jaminan Wang Modal Tidak lupus) dan juga 8216Guaranteed fisso Return8217 (jaminan pulangan dan jumlah yang tertentu). Kami dapati dua Unsur ini tidak berlaku di Dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa dengan mereka Yang Rugi berjuta-juta ringgit dan tidak kurang Juga yang membuat keuntungan berjuta-juta ringgit. Itulah Risiko Sebuah Perniagaan dan Dalam apa Jua Perniagaan. Hanya mereka yang kuat dan Kental Sahaja akan Bangkit dan yang akan lemah Terus menjadi Semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang orang yang membuat scremato Pak Man Telo dengan realiti perdagangan matawang Asing. Daripada penelitian Dan pemerhatian yang kami lakukan Serta kajian yang mendalam tentang bagaimana urusan Serta perjalanan perdagangan matawang Asing dilaksanakan, kami dapati Tidak terdapat Unsur-Unsur atau Terma-Terma yang bercanggah dengan Islam. Setelah dihalusi tentang perlaksanaan dan perjalanannya untuk ketika dan Saat ini artikel ditulis, tiada satupun Yang bercanggah dengan kehendak syara8217 atau terlibat dengan syubhah atau ribawi. Walaupun dibuat Secara Secara maya di internet, ianya mewakili akaun dan Duit yang sebenar Serta berhadapan dengan risiko yang Tinggi kepada sesiapa yang berurusan dengan perdagangan matawang Asing ini. Kredit a: Atuk Pemalu Ftt Fx Di bawah ini penulis berkongsi kepada anda penjelasan daripada Ustaz Ahmad Dasuki mengenai forex kerana beliau Ahli Dalam bidang Muamalat ini. bermanfaat Semoga.
No comments:
Post a Comment